1. päivä 16.1.2017
Aluksi tullaan tutuiksi nimillä ja ryhmäydytään
Nimileikki: Clap, clap, tauko
Nimet yhdistyvät ääneen ja liikkeeseen. Avataan luovaa ajattelua verbaalisella ja fyysisellä tasolla. Mukaan otetaan myös musiikillisia elementtejä eli rytmii.
Piirissä otetaan yhteinen rytmi: clap, clap (reisiin), tau-ko (kädet aukeavat sivuille).
Selitetään, että tauon kohdalle tulee oma nimi. Edetään ringissä niin, että kukin esittelee oman nimensä ja muut toistavat.
Clap, clap, (Tuuli sanoo): ‘’Tuuli’’.
Clap clap, (kaikki toistavat): ‘’Tuuli’’.
Clap, clap (seuraava ringissä sanoo oman nimensä). Jne.
Variaatio 1: Lisätään tunnetila.
Variaatio 2: Lisätään liike.
Variaatio 3: Käydään kierros vain äänellä ja liikkeellä.
Antti antilooppi
Opitaan nimiä hauskalla tavalla.
Käydään nimikierros piirissä. Lisätään omaan nimeen jokin samalla alkukirjaimella alkava eläin tai hahmo. Esimerkiksi ‘’Antti antilooppi’’ , lisätän jokin liike ja äänenpaino. Muut toistavat.
Kutsu nimeltä -rinkileikki
Opitaan nimiä ja mokataan turvassa. Jokainen leikissä tapahtuva moka huomioidaan iloisilla aplodeilla. Mokaaja ottaa ylpeänä aplodit vastaan. Improssa moka on lahja, ja siksi lahjakkaille mokaajille kannattaa antaa aplodit aina kun mahdollista.
Käydään piiriin. Ensimmäinen ottaa katsekontaktin, osoittaa kädellä jotakuta ja lausuu tämän nimen. Vuoro siirtyy tälle henkilölle, ja hän siirtää vuoron taas eteenpäin kutsumalla jonkun nimeltä. Lisätään vauhtia, jotta tulee mokia. Kun tulee moka, mokaaja kumartaa syvään ja muut antavat aplodit. Hän saa jatkaa uudelleen.
Variaatio: Perustetaan kaksi piiriä, joissa nimileikkiä käydään. Aina kun mokaa, vaihtaa piiristä toiseen.
Planeetta, Aurinko, Kuu (variaatio leikistä Vihollinen ja suojelija)
Leikissä saadaan energiat ylös ja otetaan koko käytettävissä oleva tila haltuun.
Ollaan ensin piirissä, jotta kaikki näkevät toisensa. Ohjaaja antaa jokaisen valita hiljaa mielessään ryhmästä itselleen Auringon (suojelija) sekä Kuun (vihollinen). Kun ohjaaja antaa luvan, kaikki alkavat liikkua planeettana niin, että Aurinko pysyy koko ajan planeetan ja kuun välissä. Vaihdetaan osia niin, että omasta Auringosta tulee Kuu, ja äskeisestä Kuusta Aurinko.
Kisu tahtoo kodin
Leikissä harjoitellaan katsekontaktia, vastuunottoa sekä riskinottoa turvallisessa ilmapiirissä.
Asetutaan piiriin. Valitaan vapaaehtoinen kissa, jonka tehtävänä on kiertää piirin keskellä ja koettaa päästä piiriin. Kissa aloittaa, hän tulee jonkun kohdalle ja sanoo: ‘’Kisu tahtoo kodin.’’ Keskustelupari vastaa nyökäten samalla vasemmalle tai oikealle: ‘’Kysy naapurista.’’ Kisu jatkaa kyselyä osoitettuun suuntaan.
Tällä välin muut piirissä olijat etsivät toisiltaan koko ajan katsekontaktia. Kun katsekontakti syntyy kahden henkilön välille, he nyökkäävät sopimukseksi ja lähtevät vaihtamaan paikkaa. Kotia etsivä, kiertävä kisu koettaa päästä tällöin vapautuneeseen tilaan piirissä, jolloin paikkaa vaille jääneestä tulee uusi kisu (kuin yksi tuoli liian vähän -leikissä).
Huomioitavaa: Kannustetaan piirissä olevia ottamaan riskejä, niin pelistä tulee hauska! Varotaan liukastumista. Viereisen henkilön kanssa ei voi vaihtaa paikkaa. Jos on ‘’sopinut’’ toisen kanssa paikan vaihdosta katsekontaktilla, on lähdettävä ylittämään piiriä, vaikka olisi riski joutua keskelle.
KUVA: Aina on päässyt ringin keskelle kisuksi
1–2–3
Lämmittelyleikki, joka sopii myös mokaamisen harjoitteluun. Mokaamisesta tulee hauska hetki, jossa ei ole väliä kumpi mokaa. Makaamisen pelko laskee ja harjoite innostaa yrittämään yhä uudelleen mokaamisesta huolimatta. Ollaan aidon oppimisen äärellä.
Nelivaiheinen tehtävä:
1. Lasketaan parin kanssa jatkuvana luuppina 1–2–3–1–2–3–1–2–3 niin, että kumpikin vuorollaan sanoo numeron.
2. Ykkönen muuttuu taputukseksi.
3. Kakkonen muuttuu sormien napsautukseksi.
4. Kolmonen on jalan polkaisu maahan.
Variaatio 1: Keksikää itse kolmosen korvaava liike.
Variaatio 2: Keksikää itse omat korvaavat liikkeet kaikkiin numeroihin. Ryhmän kesken voidaan käydä kierros ja esitellä, mitä keksittiin.
‘’Joo ja’’ -pariharjoitus
Pareittain tai ympyrässä harjoitellaan toisen idean hyväksyntää arvottamatta.
Tavoitteena on saada kaikille kokemus hyväksyvän dialogin luovuuttaa ruokkivasta vaikutuksesta. Hyväksyvä dialogi tuo energiaa, turvallisuuden tunnetta ja vahvistaa identiteettiä. Vain turvallisessa ilmapiirissä lapsi uskaltaa ilmaista itseään.
"Mennään kävelylle."
"Joo, mennään vaan ja käydään samalla katsomassa joko on sieniä."
"Joo, ihana idea ja mehän voisimme ottaa eväät mukaan ja viettää koko päivän metsässä."
"Joo ja valokuvataan kaikkea, mitä siellä nähdään."
"Joo ja perustetaan sienestäjän metsäblogi."
"Joo ja …."
Tyrmäys
Tavoitteena on saada kokemus tyrmäävän dialogin negatiivisesta vaikutuksesta ideoiden syntymiseen ja yhdessä toimimiseen. Kannustetaan hyväksymään jokainen osallistuja omana itsenään ja kunnioittamaan erilaisuutta. Luodaan näin kaikille turvallinen ilmapiiri toimia tässä ryhmässä.
Sama tarinan alku kuin edellisessä harjoituksessa. Nyt tarina tyrmätään.
"Mennään kävelylle."
"Ei viitsisi, kun siellä sataa."
"Niin totta, no jos katsotaan vaikka joku leffa?"
"Mä oon istunut koko päivän näytön edessä, ois kyllä kiva jotenkin liikkua."
"No mennään uimaan."
"En mä osaa uida."
Kysytään huomioita lapsilta. Miltä tuntui tulla tyrmätyksi ja miltä tuntui tyrmätä?
Keskustellaan, miltä ylipäänsä tuntuu tulla tyrmätyksi ja miten monella tavalla sitä voi ihan vahingossakin tapahtua. Luodaan pelisääntö, jossa sovitaan, että kun työskennellään yhdessä ei tyrmätä toisten ideoita.
Kysymysten valmistelua soitinesittelijälle, joka saapuu iltapäivällä
Valmistelimme listan erilaisia ääniä, joita haluaisimme kuulla soitettavan.
Esimerkkejä:
- kimallusta
- iloista ääntä
- lintujen laulua
- tauko -
Kansanmusiikkipuhaltimien esittely: Kirsi Ojala
Projektin aikana saimme yksitellen kunkin konserttikokoonpanomme, Kuule-ensemblen, soittajista esittelemään omaa soitintaan ja sen mahdollisuuksia. Ensimmäiseksi vieraaksemme saapui Kirsi Ojala. Hänellä oli mukanaan toista kymmentä kansanmusiikkipuhallinta.
- tauko -
Liikutaan tilassa - kvaliteetit
Harjoituksen tarkoitus on tutustuttaa erilaisiin liikkumistapoihin, joita voi sitten käyttää myös säveltämisessä eri kvaliteetteja tutkittaessa. Myös toisen idean hyväksyntä ja laajentaminen tulee taas käyttöön toimintatapana..
Ollaan ringissä, kunnes ohjaaja ilmoittaa: ‘’Liikutaan hiipien’’, ja lähdetään liikkumaan vapaasti tilassa hiipien. Ohjaaja valitsee uuden kvaliteetin, ja ilmoittaa: ‘’Liikutaan hitaasti, nopeasti, raskaasti, kevyesti, kissamaisesti’’ jne. Voidaan antaa myös ryhmäläisille vapaus ilmoittaa, miten liikutaan. Pidetään huolta, että ehditään kokeilla meneillään olevaa kvaliteettia jonkin aikaa ennen seuraavaa ohjetta.
Nyt välähti! – Ollaan joo, ollaan -harjoituksen variaatio
Harjoituksen tarkoitus energisoida ja vahvistaa joo ja -ajattelua. Vahva energinen hyväksyntä vahvistaa jokaisen luottamusta omiin ideoihinsa.
Ohjaaja kajauttaa: ‘’Nyt välähti! Pompitaan!’’
Muut vastaavat: ”Joo, pompitaan!” Pompitaan hetken aikaa, kunnes seuraava henkilö keksii jonkin asian, mitä voidaan tehdä, ja huudahtaa: ‘’Nyt välähti! Tehdään lumipalloja!’’ Ja niin edelleen.
Aivoriihi ryhmissä: Mitä tulevaisuus voisi olla?
Keskustellaan ryhmissä, millaista tulevaisuudessa voisi olla. Esimerkiksi, mitä on keksitty, millaista arkielämä on, miltä elinympäristö näyttää jne. Kirjataan samalla ylös ryhmän omalle paperille sanoja tai ranskalaisia viivoja.
Huomioitava: Ohjaajan on kuunneltava, kannustettava ja tehtävä tarkentavia kysymyksiä, jotta lapset uskaltavat kertoa ja tunnistavat omia ajatuksiaan.
Lasten ideoita tulevaisuudesta:
- Lentäviä, itseohjautuvia autoja
- Robotit tekee työt
- Lemmikkeinä koiria ja dinoja
- Eläimet voi ohjelmoida
- Saastuttaminen loppunut / tuuli vesi ja aurinko
- Kiina on räjähtänyt
- Kaikki on keksitty
- Politiikka on parempaa- ruoka koulussa parempaa
- Makuilmabaarit, hologrammiannoksia
- Pakokaasujen sijasta vesihöyryä
- Ei kuolemaa – asutetaan planeetat
- Ajokaistat ilmassa päällekkäin
- Vähemmän eläimiä, asutus laajenee
- Voimme vaikuttaa
- Liitopuvut, voi lentää yksin
- Ihminen voi liitää käsillään
- Aivokirurgeja lisää
- Voidaan vaihtaa jäseniä (vartalosta)
- Lääketiede kehittyy
- Kaikki on vihreämpää
Kotitehtävä: Tuo jokin esine, josta lähtee ääntä. Jokin muu, kuin varsinainen soitin.