Nuori: Elsi Sloan

 

Musiikkia opiskellessa oppii ensisijaisesti sen, ettei tiedä eikä osaa musiikista vielä mitään.

Kuule, minä sävellän! -projekteissa oppii ensisijaisesti kuitenkin jotain muuta: Jokainen lapsi ja nuori osaa säveltää, kunhan häntä kannustetaan, kuunnellaan ja hänen musiikillisiiin visioihin uskotaan. Minulla on ollut etuoikeus osallistua kolmeen KSM-projektiin ja voin sanoa, että ilman niitä olisin musiikillisesti hyvin kaukana sieltä missä olen nyt.

 

Ensimmäiset projektini

Ensimmäisen Kuule, minä sävellän! -projektini alkaessa olin 13-vuotias ja tehtävämme oli säveltää teos kahdeksalle soittajalle koreografian pohjalta. Meitä oli ryhmä lapsia, kourallinen muka-opiskelijoita, kaksi ammattisäveltäjää sekä muutama muu aikuinen meitä tukemassa. Kahden viikon mittaisen sävellysperiodin aikana haimme inspiraatiota valmiista koreografioista, ja saimme tavata soittajat, jotka myöhemmin esittivät teoksemme ja kysyä heiltä mitä vaan soittimiinsa liittyen (tämä osoittautui korvaamattomaksi avuksi säveltäessä). Jokainen lapsi sävelsi omalla tavallaan ja sai juuri sellaista apua prosessiinsa kuin tarvitsi. Kahden viikon jälkeen saimme kuulla ja nähdä valmiit kappaleemme koreografioiden kanssa. En tiedä, olisiko 13-vuotias Elsi voinut olla onnellisempi ensimmäisen kuulemiskerran jälkeen! Minun annettiin itse tehdä ja toteuttaa eikä kerrottu, mitä olisi pitänyt tehdä. Sellainen sanelemattomuuden tuoma vapaus on aika harvinaista sen ikäiselle.

 

Toinen Kuule, minä sävellän! -projektini syksyllä 2014 oli jokseenkin samanlainen, paitsi että sillä kertaa meillä oli lähtökohtana valokuvat, jotka otimme itse.

 

Aikalisä-ooppera

Aikalisä-oopperan tekeminen syksyllä 2015 oli sitten aivan oma lukunsa. Meillä ei ollut mitään varsinaista lähtökohtaa, pelkästään päämääränä luoda ooppera, joka esitettäisiin seuraavana keväänä määrätyllä kokoonpanolla. Meitä oli kymmenen hyvin erilaista nuorta ja muutama kuukausi aikaa tehdä seuraavat asiat: 1. oppia keskeisimpiä keinoja, joita oopperoissa käytetään, jotta voisimme niitä hyödyntää tai olla hyödyntämättä, 2. päästä yksimielisyyteen teemoista, joita halusimme käsitellä ja kirjoittaa libretto ja 3. säveltää ooppera. Heh, pikku juttu!

 

Ammattilaiset ohjasivat kaikissa vaiheissa seuraavissa asioissa:

  • improvisaatio
  • ryhmätyöskentely (inspiraatiota yhdessä pohtimisesta)
  • resurssit ja ammattilaiset
  • ohjailemattomuus

 

Projekti antoi minulle:

  • opettajia
  • kavereita
  • idean hakea mukalle
  • kansanmusiikin
  • vahvuutta taiteilijaidentiteettiini

 

Itsevarmuus säveltäjänä

En todellakaan ole mikään virtuoosi soittajana ja tiedän tietäväni musiikista vain kikkiriikkisesti. Kuule, minä sävellän! -projektien ansiosta voin kuitenkin sanoa, että oman sisäisen musiikin tunnen, ja osaan ilmaista jo aika hyvin. Se (pieni) itsevarmuus säveltäjänä ja luotto siihen sisäiseen musiikin klönttiin, jonka projekteista sain on jotain, mikä tulee varmasti kantamaan hedelmään läpi koko loppuelämäni.

 

Teksti: Elsi Sloan